Podatek od nieruchomości a mobilne kontenery. Jak będzie od 2025 r.?

Nowelizacja ustawy z 19 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej została podpisana przez Prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw, co oznacza, że poznaliśmy ostateczną treść przepisów dotyczących podatku od nieruchomości, które będą obowiązywać od 1 stycznia 2025 r. Przyjęte regulacje trudno niestety uznać za jednoznaczne i precyzyjne, co przyczyni się m.in. do trudności z prawidłowym określeniem przedmiotu opodatkowania w odniesieniu do obiektów kontenerowych.

Inaczej w załączniku, inaczej w uzasadnieniu

Teoretycznie sprawa powinna wydawać się prosta i jednoznaczna, bowiem Załącznik nr 4 do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, który wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., zawiera katalog obiektów, stanowiących na gruncie podatku od nieruchomości budowle i wprost wymienia (w pozycji 10) obiekty kontenerowe trwale związane z gruntem. Nowe regulacje zawierają jednak również definicję trwałego związania z gruntem, pod pojęciem którego – na potrzeby podatku od nieruchomości – należy rozumieć takie połączenie obiektu budowlanego z gruntem, które zapewnia obiektowi stabilność i możliwość przeciwdziałania czynnikom zewnętrznym niezależnym od działania człowieka, mogącym zniszczyć, spowodować przemieszczenie lub przesunięcie się obiektu na inne miejsce.

W uzasadnieniu do projektu ustawy nowelizującej Ministerstwo Finansów wskazało, że celem projektowanych zmian nie było opodatkowanie podatkiem od nieruchomości takich obiektów, w odniesieniu do których opieranie się czynnikom zewnętrznym (przed zniszczeniem, przemieszczeniem lub przesunięciem) wynika z samej masy takiego obiektu. Ministerstwo Finansów wskazywało na konieczność wykonania pewnych czynności w celu połączenia takiego obiektu z gruntem, a nie jedynie na ich posadowienie na gruncie. Jako przykład przedmiotów, które w opinii resortu finansów miały nie podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r., wskazano właśnie kontenery mobilne.

Co wynika z orzecznictwa?

Jak widać, powołana powyżej definicja legalna trwałego związania z gruntem jest niestety bardzo ogólna, a przy jej tworzeniu Ministerstwo Finansów miało bazować na dorobku orzeczniczym sądów administracyjnych, które nie jest jednolite. Z jednej strony NSA w wydawanych przez siebie wyrokach podkreślał, że obiekt budowlany trwale związany z gruntem musi co do zasady posiadać prefabrykowany lub murowany fundament albo odpowiednio przygotowane podłoże wymagające wykonania stosownych robót ziemnych. Z drugiej natomiast wskazywał, że dla przyjęcia trwałego związania z gruntem nie ma znaczenia okoliczność posiadania przez obiekt fundamentów czy też wielkość zagłębienia w gruncie. Trwale związane z gruntem są również budowle posadowione na powierzchni gruntu, jednakże w sposób uniemożliwiający ich przemieszczanie, a zatem cecha „trwałego związania z gruntem” sprowadza się do posadowienia obiektu na tyle trwale, by zapewnić mu stabilność i możliwość przeciwdziałania czynnikom zewnętrznym, mogącym go zniszczyć lub spowodować przesunięcie czy przemieszczenie w inne miejsce. Stąd o trwałym związaniu obiektu budowlanego z gruntem przesądzać mają przede wszystkim jego cechy konstrukcyjne, wskazujące, że nie jest on przeznaczony do przenoszenia.

W przypadku sporów z organami podatkowymi powinni wprost powoływać się na uzasadnienie do projektu ustawy nowelizującej i wskazywać na zakres opodatkowania podatkiem od nieruchomości, z którego Ministerstwo Finansów zamierzało wykluczyć kontenery mobilne.

Łukasz Andruszkiewicz

W niektórych wyrokach NSA podkreślał dodatkowo, że istnienie fundamentów nie jest jedynym wyznacznikiem kwalifikacji prawnej obiektu jako trwale związanego z gruntem, ponieważ aktualnie dostępne środki techniczne pozwalają także na zastosowanie innych rozwiązań technicznych pozwalających na trwałe związanie obiektu budowlanego z gruntem. Cecha „trwałego związania z gruntem” sprowadza się do posadowienia obiektu na tyle trwale, by zapewnić mu stabilność i możliwość przeciwdziałania czynnikom zewnętrznym, mogącym go zniszczyć lub spowodować przesunięcie czy przemieszczenie na inne miejsce.

Jak będzie od 2025 r.?

Z powołanych powyżej przepisów wchodzących w życie 1 stycznia 2025 r. nie wynika moim zdaniem wprost, że kontenery mobilne nie będą podlegać w jakimkolwiek przypadku opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Istotnym zagadnieniem będzie to, czy przed ich usadowieniem na podłożu zostały wykonane jakiekolwiek prace adaptacyjne na gruncie, a także to, czy taki obiekt kontenerowy został w jakikolwiek sposób połączony z gruntem, np. poprzez posadowienie na bloczkach fundamentowych. Dodatkowym ryzykiem objęcia opodatkowaniem podatkiem od nieruchomości tych obiektów będzie sytuacja, w której zostaną one podłączone np. do sieci elektroenergetycznej, czy też alarmowej.

Przepisy nie do końca oddają zatem „ducha”, który przyświecał Ministerstwu Finansów przy ich projektowaniu, zgodnie z którym kontenery przenośne miały nie być przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości. Podatnicy nie stoją jednakże moim zdaniem na z góry straconej pozycji, a w przypadku sporów z organami podatkowymi powinni wprost powoływać się na uzasadnienie do projektu ustawy nowelizującej i wskazywać na zakres opodatkowania podatkiem od nieruchomości, z którego Ministerstwo Finansów zamierzało wykluczyć tego typu obiekty.

Nie pozostaje zatem nic innego, niż oczekiwać na pierwsze orzeczenia sądów administracyjnych, które pochylą się nad interpretacją zmian w definicji budynku i budowli na gruncie podatku od nieruchomości. Należy również mieć nadzieję, że do pewnej autorefleksji dojdzie Ministerstwo Finansów, które po analizie praktycznych skutków przyjętej nowelizacji zaproponuje stosowne autopoprawki.

Udostępnij artykuł
Łukasz Andruszkiewicz
Łukasz Andruszkiewicz

Doradca podatkowy, prawnik, menedżer w Gekko Taxens Doradztwo Podatkowe. Członek Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan z ramienia Związku Polskiego Leasingu. Specjalizuje się w doradztwie w zakresie podatku VAT i podatkowych aspektów umów leasingu. Posiada kilkunastoletnie doświadczenie zdobyte w działach prawnych i podatkowych instytucji finansowych, obejmujące m.in. przygotowywanie i wdrażanie procedur podatkowych, reprezentowanie Klientów w postępowaniach administracyjnych, podatkowych oraz sądowo-administracyjnych, a także doradztwie dotyczącym raportowania schematów podatkowych (MDR). Przeprowadził szereg szkoleń o charakterze zarówno wewnętrznym, jak i zewnętrznym. Autor publikacji i komentarzy w prasie branżowej, współautor publikacji: „Opodatkowanie dochodów transgranicznych” (wyd. Wolters Kluwer Polska).

Absolwent Wydziału Prawa na Uniwersytecie w Białymstoku, a także I edycji Podyplomowych Studiów Międzynarodowych Strategii Podatkowych prowadzonych w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.

Artykuły: 13