Pozytywne zmiany dla eksporterów samochodów – będzie możliwość zwrotu akcyzy?

Trwają prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw. W ramach projektu zostały uwzględnione m.in. istotne kwestie dotyczące zwrotu akcyzy od samochodów osobowych czasowo zarejestrowanych w Polsce w celu ich wywozu za granicę. Skąd ta zmiana i jak wyglądają szczegóły projektowanych przepisów?

Ministerstwo Finansów rozpoczęło prace nad nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym. Aktualnie projekt jest na etapie opiniowania. Przewiduje on m.in. zmiany w przepisach ustawy akcyzowej, w tym wprowadzenie możliwości zwrotu akcyzy od samochodów osobowych czasowo zarejestrowanych w kraju w celu ich wywozu za granicę.

Pozytywna linia orzecznicza kontra przepisy

W kontekście opisywanego zagadnienia bardzo istotny był wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27 października 2023 r., sygn. I FSK 1243/21. W orzeczeniu tym NSA podkreślił konieczność dokonania rozróżnienia rejestracji czasowej, o której mowa w art. 74 ust. 2 ustawy prawo o ruchu drogowym (jak wynika z przepisu – czasowej rejestracji z urzędu, której celem jest doprowadzenie do korzystania z pojazdów w Polsce, jako jednego z etapów postępowania administracyjnego rejestracyjnego) i rejestracji czasowej na wniosek, a więc tej, o której mowa w art. 74 ust. 2 pkt 2 ustawy prawo o ruchu drogowym. Sąd zwrócił także uwagę, że istotne jest weryfikowanie celu, w jakim rejestracja jest dokonywana, w szczególności w przypadku rejestracji czasowych na wniosek. NSA podkreślił, że nie można kierować się wyłącznie literalną wykładnią art. 107 ust. 1 ustawy akcyzowej. Wyrok ten został wydany w oparciu o tezy wyroku TSUE z 17 maja 2023 r. w sprawie C-105/22, który opisywaliśmy w tekście „Konsumpcja, czyli rejestracja. TSUE o polskich regulacjach dotyczących zwrotu zapłaconej akcyzy”.

Obecnie sądy administracyjne wydają wyroki, z których wynika, że czasowa rejestracja samochodu osobowego na wniosek właściciela w celu jego przemieszczenia poza granicę kraju nie stanowi przeszkody do uzyskania zwrotu podatku akcyzowego. Mimo wszystko podatnicy, którzy liczą na zwrot akcyzy zapłaconej w Polsce od samochodów, które następnie były przedmiotem WDT czy też eksportu, muszą posiłkować się orzecznictwem. Projektowane zmiany mają uregulować tę kwestię. 

Konieczność zmiany zauważona przez ustawodawcę

Literalne brzmienie przepisów akcyzowych, w aktualnym stanie prawnym, uniemożliwia zwrot podatku akcyzowego zapłaconego od samochodu osobowego, który został czasowo zarejestrowany w celu wywozu, a następnie został wywieziony poza granice kraju. Pamiętajmy jednak o wspomnianych powyżej wyrokach TSUE i NSA, które otwierały drogę do weryfikacji stanu faktycznego w konkretnej sprawie. 

Projektowane zmiany ułatwią dokonywanie zwrotu akcyzy w przypadku samochodów zarejestrowanych w celu umożliwienia ich wywozu za granicę i można zakładać, że ograniczą one konieczność dochodzenia swoich argumentów na etapie postępowania sądowego.

Weronika Grzęda


Zgodnie z uzasadnieniem do projektu ustawy zwrot akcyzy przysługuje aktualnie tylko od samochodów osobowych, które przed wywozem nie były zarejestrowane w kraju. Ustawodawca wskazał, że przyczyną wprowadzanej regulacji jest zmiana dotychczasowej linii orzeczniczej sądów administracyjnych, która nastąpiła po wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 17 maja 2023 r. w sprawie C-105/22, w którym TSUE odróżnił rejestrację czasową pojazdu z urzędu (stanowiącą część zwykłego procesu rejestracji, którego celem jest definitywne dopuszczenie pojazdu do ruchu na terytorium danego kraju) od rejestracji czasowej dokonanej na wniosek właściciela samochodu w celu umożliwienia wywozu pojazdu za granicę.

Co w przypadku ponownego przywozu?

W projektowanych przepisach ustawodawca przewidział także rozwiązanie na wypadek sytuacji, gdy samochód osobowy, który był wcześniej czasowo zarejestrowany na terytorium kraju w celu umożliwienia jego wywozu za granicę (i od którego po dokonaniu WDT albo eksportu nastąpił zwrot akcyzy), ponownie zostaje sprowadzony do Polski – w ramach WNT albo importu. W przypadku ich powtórnego sprowadzenia do kraju będą podlegały opodatkowaniu akcyzą jako pojazdy wcześniej niezarejestrowane na terytorium kraju.

Jeśli natomiast samochody zostaną wywiezione z kraju, ale nie nastąpił zwrot akcyzy z tytułu ich wywozu, a następnie ponownie zostaną wprowadzone do kraju, to w takiej sytuacji nie powstanie wobec nich obowiązek podatkowy i konieczność zapłaty akcyzy. Jak stanowi art. 100 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli w stosunku do samochodu osobowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu, to nie powstaje on na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu, o ile kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Będzie zabezpieczenie przed nadużyciami

Prawo do zwrotu akcyzy nie będzie natomiast przysługiwało w sytuacji, gdy samochód zostanie ponownie zarejestrowany na terytorium kraju w ciągu roku od dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu. Przepis ten ma zapobiegać potencjalnym nadużyciom związanym z pozornym wywozem samochodów osobowych, mającym na celu nienależne uzyskanie zwrotu akcyzy. W aktualnym stanie prawnym o zwrot zapłaconej akcyzy można ubiegać się w terminie roku od dnia dokonania WDT lub eksportu samochodu osobowego.

Zmiany te są korzystne z perspektywy eksporterów, ponieważ ułatwią dokonywanie zwrotu akcyzy w przypadku samochodów zarejestrowanych w celu umożliwienia ich wywozu za granicę i można zakładać, że ograniczą one konieczność dochodzenia swoich argumentów na etapie postępowania sądowego. Należy jednak bacznie przyglądać się dalszym etapom prac legislacyjnych.

Materiały dodatkowe
Udostępnij artykuł
Weronika Grzęda
Weronika Grzęda

Adwokat, starszy menedżer w Gekko Taxens Doradztwo Podatkowe. Specjalizuje się w doradztwie w zakresie VAT i podatku akcyzowego. Zajmuje się m.in. międzynarodowym obrotem towarowym na gruncie VAT i opodatkowaniem akcyzą wyrobów energetycznych, napojów alkoholowych i samochodów. Doradza podmiotom m.in. z branż farmaceutycznej, motoryzacyjnej, leasingowej i handlowej. Reprezentuje klientów przed sądami i organami administracji. Oprócz bieżącego doradztwa prawnego i podatkowego zajmuje się również prowadzeniem przeglądów i szkoleń podatkowych.

Absolwentka prawa oraz finansów i rachunkowości na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

Artykuły: 18